Deze elearning richt zich op Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK): klachten die minstens enkele weken duren en het functioneren beperken of lijdensdruk veroorzaken. Het kan gaan om klachten in de context van een (adequaat behandelde) ziekte of klachten in de afwezigheid van een bekende ziekte. Bij het aanhouden van de lichamelijke klachten kunnen zowel biologische, psychologische als sociale factoren een rol spelen. Aan de hand van casuïstiek, praktische en interactieve opdrachten krijgen zorgverleners grip op deze patiëntengroep. De elearning is geschikt voor zorgverleners vanuit verschillende beroepen, en bevoert daarmee de interprofessionele samenwerking en de consistente benadering van de persoon met ALK.
De cursus is opgebouwd uit 3 delen: een basiscursus bestaande uit verschillende modules, een deel over psychologische behandeling, en een deel over Kinderen en Jongeren. Hieronder staan deze delen met hun leerdoelen:.
Deel 1: Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK) - Basiscursus
Module Inleiding
- Zich meer bewust worden van de eigen houding ten opzichte van ALK-patiënten
- Inzicht krijgen in 10 veelvoorkomende misvattingen over ALK
Module Basiskennis
- Basiskennis opdoen over de terminologie, prevalentie, prognose en etiologie van ALK in de afwezigheid van een onderliggende aandoening (SOLK).
Module Diagnostiek
- Bewuster keuzes maken over het doen van aanvullend onderzoek
- De kans op een gemiste diagnose minimaliseren
- De vijf symptoomdimensies (SCEGS) herkennen en exploreren
- Psychiatrische co-morbiditeit herkennen
Module Consultvoering
- Signalen herkennen dat een patiënt zich niet gehoord voelt
- Lichamelijk onderzoek inzetten om de patiënt effectief gerust te stellen
- ALK aan de patiënt uitleggen
- Een veelvoorkomende negatieve interactie-spiraal herkennen en voorkomen
Module Behandeling in de Eerste Lijn
- De ernst van ALK inschatten
- De patiënt motiveren voor gedragsverandering
- Samen met de patiënt behandeldoelen stellen en de voortgang volgen
Module Samenwerken met Andere Zorgverleners
- Verbeteren van de communicatie en samenwerking met andere zorgverleners
- Weten welke onderdelen in een (verwijs)brief van belang zijn om de samenwerking te optimaliseren
- Wanneer en hoe een patiënt met ALK naar de GGZ te verwijzen
Deel 2: Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK): Psychologische Behandeling
Na het volgen van dit deel:
- Kent u de DSM-5 classificaties van de somatisch-symptoomstoornis en verwante stoornissen
- Weet u hoe u kunt omgaan met een patiënt die er een ander verklaringsmodel op nahoudt dan uzelf
- Weet u hoe u een patiënt het beste kunt confronteren met het vermoeden van een nagebootste stoornis
- Heeft u kennisgemaakt met het gevolgenmodel als hulpmiddel voor het opstellen van een gepersonaliseerde verklaring en behandelplan
Deel 3: Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK): Kinderen en jongeren
Na het volgen van dit deel:
- Kent u de specifieke aspecten van ALK bij kinderen en jongeren
- Weet u hoe u op een constructieve manier met ouders en kind kunt samenwerken
- Kunt u de werkdiagnose ALK uitleggen aan kind/jongere en ouders
- Kent u de prevalentie en risicofactoren voor een ongunstig beloop van ALK
- Weet u hoe u een zorgplan kunt maken met ouders en kind
- Weet u hoe u kunt samenwerken met zorgverleners rondom schoolverzuim