![]() |
Algemene omschrijving
GGD’en hebben in Nederland als organisatie in de publieke gezondheidszorg een taak in de crisisbeheersing en rampenbestrijding. Aan de hand daarvan is het GGD rampenopvang plan (GROP) of het Integraal Crisisplan (ICP) beschreven. Hierin staan de processen medische milieukunde (MMK), psychosociale hulpverlening (PSH), infectieziektebestrijding (IZB) en gezondheidsonderzoek na rampen (GOR) beschreven. De processen GOR, IZB, MMK en PSH zijn wettelijke verantwoordelijkheden.
Medewerkers vanuit deze vier GGD processen dienen in een opgeschaalde situatie op een eenduidige gestructureerde wijze te werken en te communiceren. De training crisisbesluitvorming en BOB biedt daarvoor de benodigde handvatten. Dit is een interactieve training voor functionarissen die een specifieke (coördinerende) rol hebben binnen de crisisorganisatie van de GGD. Er wordt ingegaan op zaken als beeld,- oordeel en besluitvorming (BOB-model), samenwerken, effectief overleggen, toekomstgericht denken, groepscompetenties.
Beslissingen worden de hele dag door genomen. De ene beslissing wordt bewuster genomen dan de andere en in de ene situatie is meer vrijheid om te kiezen dan in de andere. In een crisissituatie is het vaak moeilijk om een beslissing te nemen. Crisisbesluitvorming verschilt immers van reguliere besluitvorming. Vaardigheden die nodig zijn om ook onder crisisomstandigheden besluitvorming toe te passen komen uitgebreid aan bod in de training ‘Crisisbesluitvorming en BOB’. Enkele onderwerpen die aan bod komen zijn: Beeld- Oordeel- en Besluitvorming (BOB-model), samenwerken, effectief overleggen, toekomstgericht denken en groepscompetenties.
Dit geheel wordt op een interactieve en innovatieve wijze gebracht met behulp van verschillende werkvormen en opdrachten onder leiding van twee docenten/trainers.
Tools en handvatten worden aangereikt die ook in reguliere omstandigheden toegepast kunnen worden. In dit interactieve programma geven we een verdieping op de BOB-systematiek en oefenen we hiermee aan hand van verschillende casuïstiek.
Door GGD medewerkers te trainen in de BOB-systematiek kunnen de medewerkers in opgeschaalde situatie efficiënt overleggen en kennen zij het belang van vergaderhygiëne.
Leerdoelen
Na het volgen van de training zijn de deelnemers in staat om: